Penulis / NIM
SRI RAHMATIKA LAKORO / 151413105
Program Studi
S1 - PENDIDIKAN GURU SEKOLAH DASAR
Pembimbing 1 / NIDN
Prof. Dr. H. ABDUL HARIS PANAI, S.Pd, M.Pd / 0026016004
Pembimbing 2 / NIDN
IRVIN NOVITA ARIFIN, S.Pd, M.Pd / 0001118005
Abstrak
ABSTRAK
Lakoro, Sri Rahmatika 2017. Kemampuan Guru Merancang Pembelajaran Berbasis Lingkungan Pada Mata Pelajaran IPA di SDN Gugus 10 Kecamatan Bolaang Uki Kabupaten Bolaang Mongondow Selatan. Fakultas Ilmu Pendidikan. Universitas Negeri Gorontalo. Pembimbing I Prof. Dr. Abdul Haris PanaI, M.Pd dan Pembimbing II Irvin Novita Arifin, S.Pd, M.Pd.
Permasalahan dalam penelitian ini adalah bagaimana kemampuan guru merancang pembelajaran berbasis lingkungan pada mata pelajaran IPA di SDN Gugus 10 Kecamatan Bolaang Uki Kabupaten Bolaang Mongondow Selatan ? Penelitian ini bertujuan untuk mendeskripsikan kemampuan guru merancang pembelajaran berbasis lingkungan pada mata pelajaran IPA di SDN Gugus 10 Kecamatan Bolaang Uki Kabupaten Bolaang Mongondow Selatan. Jenis penelitian yang digunakan adalah deskriptif dengan menggunakan angket sebagai teknik pengumpulan data. Populasi penelitian adalah 45 orang guru dan sampel penelitian adalah 18 orang guru.
Hasil penelitian menunjukan bahwa diperoleh dari indikator yang pertama yaitu kemampuan analitik dengan persentese 69,5% berada pada kategori baik atau mampu merancang pembelajaran berbasis lingkungan pada mata pelajaran IPA, pada indikator kedua yakni kemampuan pengembangan dengan persentase 76,5% berada pada kategori baik atau mampu merancang pembelajaran berbasis lingkungan pada mata pelajaran IPA, dan indikator ketiga yakni kemampuan pengukuran dengan persentase 72% berada pada kategori baik atau mampu merancang pembelajaran berbasis lingkungan pada mata pelajaran IPA. Dengan demikian kemampuan guru merancang pembelajaran berbasis lingkungan pada mata pelajaran IPA di SDN Gugus 10 Kecamatan Bolaang Uki Kabupaten Bolaang Mongondow Selatan termasuk mampu merancang pembelajaran berbasis lingkungan pada mata pelajaran IPA dengan hasil persentase 72,82% dikategorikan mampu.
Kata Kunci : Pembelajaran IPA, Pembelajaran Berbasis Lingkungan
â
ABSTRACT
Lakoro, Sri Rahmatika 2017. The Teacher Ability Designing Environment-based Learning on Science Subjects in SDN Gugus 10 Sub-district of Bolaang Uki District of Bolaang Mongondow Selatan. Faculty of Science Education. State University of Gorontalo. Principal supervisor is Prof. Dr. Abdul Haris PanaI, S.Pd, M.Pd and Co-supervisor is Irvin Novita Arifin, S.Pd, M.Pd.
Problem statement of this research is how the teachers ability to design environment-based learning on science subjects in SDN Gugus 10 sub-district of Bolaang Uki district of Bolaang Mongondow Selatan is. This research aims to describe the teachers ability to design environment-based learning on science subjects in SDN Gugus 10 Sub0district of Bolaang Uki District of Bolaang Mongondow Selatan. This is a descriptive research by using questionnaire as the data collection technique. The population is 45 teachers and the simple is 18 teachers.
Research finding reveals, it is obtained from the first indicator that is planning the management of teaching and learning activities with a percentage of 64% are in either category or able to design environment-based learning on science subjects, the second indicator is planning the organizing of materials with a percentage of 64% are in either category or able to design environment-based learning on science subjects, the third indicator is planning classroom management with 41% percentage is categorized capable to design environment-based learning on science subjects, the fourth indicator is planning the use of tools and teaching methods with percentage 71% is categorized capable, and the fifth indicator that is planning the assessment of student achievement for the purpose of teaching with a percentage of 64,5% or categorized capable. Thus the level of ability of teachers to design environment-based learning on science subjects in SDN Gugus 10 Sub-district of Bolaang Uki District of Bolaang Mongondow Selatan is capable to design environment-based learning on science subjects with percentage of 83% and 17% is categorized capable enough.
Keywords: Science learning, Environmental based learning
Download berkas