Penulis / NIM
NUR AISANI MAKMUR / 151413164
Program Studi
S1 - PENDIDIKAN GURU SEKOLAH DASAR
Pembimbing 1 / NIDN
Dr. SUKIRMAN RAHIM, S.Pd, M.Si / 0029077604
Pembimbing 2 / NIDN
GAMAR ABDULLAH, S.Si., M.Pd / 0025128202
Abstrak
ABSTRACT
Makmur Nur Aisani. 2017. Increasing Students' Learning Achievement through Combination of Experimental Method and Word Square Type of Cooperative Model in Natural Science Learning in SDN 2 Kabila. Skripsi, Department of Elementary School Teacher Education, Faculty of Education, State University of Gorontalo. Principal supervisor is Dr. Sukirman Rahim, S.Pd, M.Si and Co-supervisor is Gamar Abdullah, S.Si, M.Pd.
Problem statement of this research is whether or not application of combination of experimental method and word square type of cooperative model can increase students' learning achievement in natural science learning at grade IV in SDN 2 Kabila. It aims at increasing students' learning achievement through combination of experimental method and word square type of cooperative model in natural science learning in SDN 2 Kabila. This is a classroom action research by having grade IV students as research subjects amounted to 23 students. Research hypothesis states that if combination of eksperimental research and word square type of cooperative leaning is applied to natural science learning at grade IV in SDN 2 Kabila, students' learning achievement will increase. Research findings reveal that there is improvement of students who have achieved passing grade and exceeded the determined perfomance indicator. Therefore, it can be concluded that use of combination of experimental method dan word square type of cooperative model can increase students' learning achievement in natural science learning at grade IV in SDN 2 Kabila.
Keywords: Learning Achievement, Natural Science, Word Square Cooperative
Makmur Nur Aisani. 2017. Meningkatkan Hasil Belajar Siswa Melalui Kombinasi Metode Eksperimen dan Model Kooperatif Word Square Pada Mata Pelajaran IPA di SDN 2 Kabila. Skripsi, Jurusan Pendidikan Guru Sekolah Dasar, Fakultas Ilmu Pendidikan, Universitas Negeri Gorontalo. Pembimbing I Dr. Sukirman Rahim, S.Pd, M.Si, dan pembimbing II Gamar Abdullah, S.Si, M.Pd.
Rumusan masalah dalam penelitian ini adalah apakah dengan menggunakan kombinasi metode eksperimen dan model kooperatif word square hasil belajar siswa pada pembelajaran IPA di kelas IV SDN 2 Kabila dapat meningkat?. Tujuan dari penelitian yaitu untuk meningkatkan hasil belajar siswa pada pembelajaran IPA di kelas IV SDN 2 Kabila dengan menggunakan kombinasi metode eksperimen dan model kooperatif word square. Jenis penelitian yang digunakan adalah penelitian tindakan kelas (PTK) dengan subjek penelitian yaitu siswa kelas IV yang berjumlah 23 orang. Hipotesis penelitian ini adalah jika pembelajaran IPA di kelas IV SDN 2 Kabila dilakukan dengan menggunakan kombinasi metode eksperimen dan model pembelajaran kooperatif word square maka hasil belajar siswa akan meningkat. Hasil penelitian menunjukan adanya peningkatan jumlah siswa yang mencapai ketuntasan belajar yang melampaui indikator kinerja yang ditetapkan. Dengan demikian dapat disimpulkan bahwa penggunaan kombinasi metode eksperimen dan model kooperatif word square dapat meningkatkan hasil belajar siswa pada pembelajaran IPA di kelas IV SDN 2 Kabila Kab. Bone Bolango.
Kata kunci: Hasil Belajar, IPA, Eksperimen, Kooperatif Word Square
Download berkas