Penulis / NIM
FAHRILLA RADJAK / 151416171
Program Studi
S1 - PENDIDIKAN GURU SEKOLAH DASAR
Pembimbing 1 / NIDN
Dra DAJANI SULEMAN, M.Hum / 0007105810
Pembimbing 2 / NIDN
Dr. RUSTAM I HUSAIN, M.Pd / 0005077506
Abstrak
Fahrilla Radjak. 2020. Meningkatkan Kemampuan Menyimak Cerita Dongeng Siswa Melalui Media Audio Visual Kelas IV di SDN 2 Tapa Kecamatan Tapa Kabupaten Bone Bolango. Jurusan Pendidikan Guru Sekolah Dasar. Fakultas Ilmu Pendidikan Universitas Negeri Gorontalo. Pembimbing I Dra. Dajani Suleman M.Hum. dan Pembimbing II Dr. Rustam Husain. S.Ag. M.Pd. Masalah Penelitian ini yakni apakah melalui media audio visual kemampuan siswa menyimak cerita dongeng di kelas IV SDN 2 Tapa Kecamatan Tapa Kabupaten Bone Bolango dapat meningkan ? Tujuan penelitain ini adalah meningkatkan kemampuan menyimak cerita dongeng melalui media audio visual pada siswa kelas IV SDN 2 Tapa Kecamatan Tapa Kabupaten Bone Bolango. Jenis penelitian ini adalah jenis penelitian tindakan kelas. Hipotesis tindakan dalam penelitian adalah jika guru menggunakan media audio visual dalam pembelajaran maka kemampuan menyimak cerita dongeng pada siswa kelas IV SDN 2 Tapa Kecamatan Tapa Kabupaten Bone Bolango dapat meningkat. Hasil penelitian tindakan kelas diperoleh data, pada siklus I hasil kemampuan menyimak cerita dongeng mencapai 63 % atau 14 siswa dari 22 secara keseluruhan. Setelah di adakan refleksi dan perbaikan pembelajaran pada siklus II , hasil kemampuan menyimak cerita dongeng meningkat menjadi 86% atau 19 siswa. Secara umum dapat disimpulkan bahwa media audio visual dapat meningkatkan kemampuan menyimak cerita dongeng siswa kelas IV di SDN 2 Tapa Kecamatan Tapa Kabupaten Bone Bolango
Fahrilla Radjak. 2020. Improving the Ability to Listen to Students' Fairy Tales through Audio Visual Media Class IV at SDN 2 Tapa, Tapa District, Bone Bolango District. Department of Primary School Teacher Education. Faculty of Education, Gorontalo State University. Supervisor I Dra. Dajani Suleman M.Hum. and Advisor II Dr. Rustam Husain. S.Ag. M.Pd. The Problem of this Research is whether through audio visual media the ability of students to listen to fairy tales in class IV SDN 2 Tapa Tapa District Bone Bolango District can be improved? The purpose of this research is to improve the ability to listen to fairy tales through audio-visual media in fourth grade students of SDN 2 Tapa, Tapa District, Bone Bolango Regency. This type of research is a type of classroom action research. The action hypothesis in the study is that if teachers use audio-visual media in learning, the ability to listen to fairy tales in class IV students of SDN 2 Tapa, Tapa District, Bone Bolango Regency can be increased. The results of classroom action research obtained data, in the first cycle the results of the ability to listen to fairy tales reached 63% or 14 students out of 22 overall. After the reflection and improvement of learning in the second cycle, the results of the ability to listen to fairy tales increased to 86% or 19 students. In general, it can be concluded that audio-visual media can improve the ability to listen to fairy-tale stories of class IV students at SDN 2 Tapa, Tapa District, Bone Bolango Regency
Download berkas