Penulis / NIM
HAYUN DJAMA / 291415077
Program Studi
S1 - ILMU KOMUNIKASI
Pembimbing 1 / NIDN
ZULAEHA LAISA, S.Sos,M.Si / 0014127303
Pembimbing 2 / NIDN
RIDWAN IBRAHIM, S.Pd., M.Si / 0012067107
Abstrak
Abstract
Djama, Hayun. 2020. Communication Pattern in Student Character Building (A Descriptive Study at MTs Integrated Islamic Junior High School Al Islah, Gorontalo) Department of Communication Science, Faculty of Social Sciences, Universitas Negeri Gorontalo. Principal Supervisor: Zulaeha Laisa. Co-supervisor: Ridwan Ibrahim.
Educational communication refers to the way an educator delivers a learning material or lesson to his or her students. The communication approach will vary since each student has different characters. For this reason, educators are encouraged to think of several methods in delivering the lesson. One example is reciprocal communication (two-way communication between students and teachers). As based on the problem statement, this research was aimed at exploring the communication pattern in student character (akhlaq) building at MTs Integrated Islamic Junior High School Al Islah, Gorontalo.
The data of this qualitative descriptive research were retrieved from an interview, documentation, observation, and literature. The results revealed that (1) the character building was implemented through exemplary and habituation method; (2) the school should have firm policies regarding student character building, and; (3) the institution was demanded to continuously improve the teachings and habituation practice for better student characters.
In summary, teachers should be an active role model for their students in giving good examples (i.e., maintaining positive attitudes, speak politely, dress neatly, honest, respectful, and assertive).
Keywords: MTs Integrated Islamic Junior High School Al Islah Gorontalo, educational communication, teachers, students, character building
Abstrak
Hayun Djama. 2020. â�Å"Pola Komunikasi Dalam Pembinaan Akhlak Siswa (Studi Deskriptif di MTs Al Islah Kota Gorontalo)�Skripsi Prodi Ilmu Komunikasi, Fakultas Ilmu Sosial, Universitas Negeri Gorontalo. Dibimbing Oleh Zulaeha Laisa, (Pembimbing 1) dan, Ridwan Ibrahim (Pembimbing II).
komunikasi pendidikan adalah cara seorang pendidik dalam menyampaikan sebuah materi pelajaran dan hal hal serupa kepada peserta didik. Dikarenakan setiap peserta didik adalah seorang pribadi yang berbeda, maka cara berkomunikasi dengan mereka pun berbeda. Tentunya pendidik akan memikirkan cara untuk menyampaikan materi belajar kepada peserta didik. Cara yang digunakan berupa komunikasi yang harus ada hubungan timbal balik diantara keduanya.. Bagaimana pola komunikasi pendidikan dalam pembinaan ahlak siswa di MTs Terpadu Al Islah Kota Gorontalo, adapun tujuan penelitian adalah untuk Untuk mendeskripsikan pola komunikasi pendidikan dalam pembinaan ahlak siswa di MTs Terpadu Al Islah Kota Gorontalo.
Penelitian ini merupakan penelitian yang menggunakan pendekatan deskriptif kualitatif, dengan instrument pengumpulan data melalui wawancara, dokumentasi, observasi, literature. Hasil dari Penelitan ini: 1) Pembinaan akhlak yang dilaksanakan di MTs Al Ishlah Kota Gorontalo menggunakan metode keteladanan dan pembiasaan, 2) pihak sekolah harus tegas mengatur setiap kebijakan mengenai pembinaan akhlak siswa , 3) pihak sekolah juga terus melakukan perbaikan dalam hal pengajaran dan pembiasaan untuk perbaikan akhlak.
Dalam kesimpulannya, Guru berperan aktif sebagai contoh teladan bagi para siswa dengan menampilkan perilaku baik, tutur kata yang baik, rapi dalam berpakaian, jujur, hormat serta tegas dalam segala hal.
Kata Kunci: MTs Terpadu Al Islah Kota Gorontalo, komunikasi pendidikan, guru, siswa, pembinaan akhlak
Download berkas