Penulis / NIM
NURMALA ADAM / 421413072
Program Studi
S1 - PENDIDIKAN FISIKA
Pembimbing 1 / NIDN
Prof. Dr. H. YOSEPH PARAMATA, M. Pd / 0015086106
Pembimbing 2 / NIDN
SUPARTIN, M.Pd / 0012047605
Abstrak
ABSTRACT
Nurmala adam. 2016. Device learning development KIT IPA based on any material refraction of light class VIII in junior high school. SKRIPSI, Undergraduate program of education study of Physics, Departement of Physics, Faculty of Mathematics and Natural Sciences, Gorontalo State University. Principal supervisor is prof. Dr. Yoseph paramata, M.Pd, and Co-Supervisor Supartin, S.Pd, M.Pd
The research is research the development of which was intended to produce a device learning that a kit based on any material science of the refraction of light class VIII in junior high school. Model of development device used is the model thiagarajan known with a model four and define, design, develop, dessimenate). To paramerter examined is validity, practicality, and effectiveness of. Data validity a product obtained from scoring validator quantitatively of the assessment results of the competence which includes the knowledge, attitude, and performance berkriteria valid and reliabel, and qualitative from the comments and suggestions by validator through sheets of validation who berkategori valid without revision, valid to the revision of data kecil.untuk practicality obtained through keterlaksanaan learning the average 92.5 % berkategori good, a positive response teachers and school tuition through interviews, and to effectiveness of obtained through , activity school tuition 85.11 % berkategori good, and the assessment results of the competence in domain knowledge or ketuntasan klasikal of 70 %, in the attitude of and performance or equal to 100 %. Based on the outcome of this research we can conclude that a device based learning kit ipa that has been developed fit for use in the process of learning , and can improve learning outcomes junior high school students.
Keywords: Research Development, Based Learning KIT IPA, The Effectiveness of Device.
ABSTRAK
Nurmala Adam. 2016. Pengembangan Perangkat Pembelajaran Berbasis KIT IPA Pada Materi Pembiasan Cahaya Kelas VIII Di SMP. Skripsi, Program Studi S1 Pendidikan Fisika, Jurusan Fisika, Fakultas Matematika dan Ilmu Pengetahuan Alam, Universitas Negeri Gorontalo. Pembimbing 1 Prof. Dr. Yoseph Paramata, M.Pd, dan Pembimbing 2 Supartin, S.Pd, M.Pd.
Penelitian ini merupakan penelitian pengembangan yang bertujuan untuk menghasilkan perangkat pembelajaran yang berbasis KIT IPA pada materi pembiasan cahaya kelas VIII di SMP. Model pengembangan perangkat yang digunakan adalah model Thiagarajan dikenal dengan model four D (Define, Design, Develop, Dessimenate). untuk paramerter yang diamati adalah validitas, kepraktisan, dan keefektifan. Data validitas produk yang diperoleh dari penilaian validator secara kuantitatif dari hasil penilaian kompetensi yang meliputi tingkat pengetahuan, sikap, dan kinerja yang berkriteria valid dan reliabel, dan kualitatif dari hasil komentar dan saran oleh validator melalui lembar validasi yang berkategori valid tanpa revisi,valid dengan revisi kecil.Untuk data kepraktisan diperoleh melalui keterlaksanaan pembelajaran rata-rata 92.5% berkategori baik, respon positif guru dan peserta didik melalui wawancara, dan untuk keefektifan diperoleh melalui, aktivitas peserta didik 85.11% berkategori baik, dan hasil penilaian kompetensi pada ranah pengetahuan didapatkan ketuntasan klasikal sebesar 70%, pada sikap dan kinerja didapatkan sebesar 100%. Berdasarkan hasil penelitian tersebut dapat disimpulkan bahwa perangkat pembelajaran berbasis KIT IPA yang telah dikembangkan layak digunakan dalam proses pembelajaran, dan dapat meningkatkan hasil belajar siswa SMP.
Kata Kunci : Penelitian Pengembangan, Pembelajaran Berbasis KIT IPA, Efektifitas Perangkat.
Download berkas