SKRIPSI

Penulis / NIM
RISKA SETIAWATI / 421413074
Program Studi
S1 - PENDIDIKAN FISIKA
Pembimbing 1 / NIDN
Drs. ASRI ARBIE, M.Si / 0017046302
Pembimbing 2 / NIDN
ABD WAHIDIN NUAYI, S.Pd, M.Si / 0023018601
Abstrak
ABSTRACT Riska Setiawati. 2016. "The Development of learning instrument based on the integrated Instruments Box of Natural Science (KIT IPA) at the Simple Machine Subject in Junior High School" (a research that took place in Junior High School 1 Telaga Biru Gorontalo Regency). Final progress/ mini thesis Bachelor degree of Physics Education, Physics Department, Faculty of Mathematics and Natural Science, State University of Gorontalo. Principal Advisor was Drs. Asri Arbie M.Si and Co-Advisor was Abd. Wahidin Nuayi S.Pd, M.Si. This research was to produce learning instrument based on the integrated instruments box of Natural Science (KIT IPA) at the Simple Machine Subject. The Role model of this research is 4-D that was recommended by Thiagarajan, Semnel and Semnel. The procedure of this research consists 4 stages i.e. Define Stage, Design Stage, Develop Stage and Disseminate Stage. The Data was collected by using validation expert, observation, test, and interview. The result of this research i.e.: 1) the appropriateness of this learning instrument that is known from commentary of sheet validation results by the expert statement that the instrument can be used with the minor revision and the result of validity test for competency valuation instrument of Attitudes, Cognitive, and skills which has been valid with the value of rhitung>0,381 and the result of reliabilitytest from the 3 valuation instruments (Attitudes, Cognitive, and Skills) which has been reliable with the value of r11successively 0,596, 0,568 and 0,814; 2) the effectiveness of this learning instruments are known from percentage of the implementation of learning which reach 95%, percentage of the student activities which reach 86,69%, classical completeness for cognitive valuation competency reach 70% with good criterion, and classical completeness for attitudes and skills which is reach 100% with very good criterion. 3) Practicability of this learning instruments were also known from the interview result of teachers and students that state this learning instruments are interesting and also easy to apply in school. Keywords : Learning Instruments, The Integrated Instruments Box od Natural Science (KIT IPA), Simple Machine. ABSTRAK Riska Setiawati. 2016. "Pengembangan Perangkat Pembelajaran Berbasis KIT IPA pada Materi Pesawat Sederhana di SMP" (suatu penelitian yang dilakukan di SMP Negeri 1 Telaga Biru). Skripsi, Program Studi S1 Pendidikan Fisika, Jurusan Fisika, Fakultas Matematika dan Ilmu Pengetahuan Alam, Universitas Negeri Gorontalo, Pembimbing 1 Drs. Asri Arbie, M.Si dan Pembimbing 2 Abd. Wahidin Nuayi, S.Pd, M.Si. Penelitian ini bertujuan untuk menghasilkan perangkat pembelajaran berbasis KIT IPA pada materi pesawat sederhana. Model penelitian yang digunakan adalah 4-D yang disarankan oleh Thiagarajan, Semmel, dan Semmel. Prosedur penelitian terdiri dari 4 tahap yaitu, tahap pendefinisian (define), tahap perancangan (design), tahap pengembangan (develop) dan tahap penyebaran (disseminate). Pengumpulan data menggunakan validasi ahli, observasi, tes dan wawancara. Hasil dari penelitian ini yaitu: 1) Kelayakan dari perangkat pembelajaran yang diketahui melalui komentar pada lembar hasil validasi oleh ahli yang menyatakan bahwa perangkat dapat digunakan dengan revisi kecil serta hasil uji validitas untuk instrumen penilaian kompetensi sikap, kognitif dan keterampilan yang telah valid dengan nilai rhitung>0,381 dan hasil uji reliabilitas dari ketiga instrumen penilaian (sikap, kognitif dan keterampilan) yang reliabel dengan nilai r11 berturut-turut yaitu 0,596, 0,568 dan 0,814; 2) Keefektifan dari perangkat pembelajaran diketahui melalui persentase keterlaksanaan pembelajaran yang mencapai 95%, persentase aktivitas peserta didik yang mencapai 86,69%, ketuntasan klasikal untuk penilaian kompetensi kognitif mencapai 70% dengan kriteria baik, serta ketuntasan klasikal untuk penilaian sikap dan keterampilan yang mencapai 100% dengan kriteria sangat baik; 3) Kepraktisan dari perangkat pembelajaran diketahui melalui hasil wawancara guru dan peserta didik yang menyatakan bahwa perangkat pembelajaran menarik serta mudah untuk diterapkan. Kata kunci: perangkat pembelajaran, KIT IPA, pesawat sederhana
Download berkas

ARSIP

2024
Skripsi tahun 2024
2023
Skripsi tahun 2023
2022
Skripsi tahun 2022
2021
Skripsi tahun 2021
2020
Skripsi tahun 2020
2019
Skripsi tahun 2019
2018
Skripsi tahun 2018
2017
Skripsi tahun 2017
2016
Skripsi tahun 2016
2015
Skripsi tahun 2015
2014
Skripsi tahun 2014
2013
Skripsi tahun 2013
2012
Skripsi tahun 2012
2011
Skripsi tahun 2011