Penulis / NIM
HERDI MOKOAGOW / 451407024
Program Studi
S1 - PENDIDIKAN GEOGRAFI
Pembimbing 1 / NIDN
Dr FITRYANE LIHAWA, M.Si / 0009126902
Pembimbing 2 / NIDN
DAUD YUSUF, S.Kom, M.Si / 0015047909
Abstrak
ABSTRACT
Herdi Mokoagow 451407024 Improving Learning Outcomes Learning Geography By Using A Model Of Contextual Teaching And Learning ( CTL ) In Gorontalo On The Model Class Man X6. The purpose of this study was to determine whether using a model pembelajajaran contextual teaching and learning in the hydrosphere material can improve student learning outcomes. Used in the data collection sheet observing activities of teachers, students, the written test. Students are subjected to the action amounts to 23 people . For that of 23 students who are subject to the actions of students scored 4 or 22.22 % 90-100 , 5 students who scored between 79-89, or 27.77 %, 1 students scored between 68-78 or 5, 55 %, 2 students scored between 46-67, or 11.11 %, and 6 students scored between 25.45 or 33.33 %. Who gained mastery learning criteria only reached 55.55 % ( 10 people ) This shows that the percentage of students in the first cycle of success has not been achieved, it is necessary to proceed to the next cycle. Various deficiencies in the first cycle further improved and refined on the implementation of the second cycle. It turns out that the results of the implementation of the second cycle shows that there are 10 students scored between 90-100, or 55.55 %, 5 students who scored between 68-89, or 27.77 % , 3 students scored between 60-67 or 16,66 %. From these results, it can be concluded that the use of learning model Contextual Teaching And Learning in the hydrosphere material can improve student learning outcomes in the classroom X6 Model Man Gorontalo in the school year 2012.
Keywords : Student Results, Contextual Teaching And Learning, Hydrosphere
ABSTRAK
Herdi Mokoagow 451407024 Meningkatkan Hasil Belajar Geografi Dengan Menggunakan Model Pembelajaran Contextual Teaching And Learning (CTL) Di Man Model Gorontalo Pada Kelas X6. Tujuan penelitian ini adalah untuk mengetahui apakah dengan menggunakan model pembelajajaran contextual teaching and learning pada materi hidrosfer dapat meningkatkan hasil belajar siswa. Dalam pengumpulan data digunakan lembar pengamatan kegiatan guru, siswa, tes tertulis. Siswa yang dikenai tindakan berjumlah 23 orang. Untuk itu dari 23 orang siswa yang dikenai tindakan 4 orang siswa mendapat nilai 90-100 atau 22,22%, 5 orang siswa yang mendapat nilai diantara 79-89 atau 27,77%, 1 orang siswa mendapat nilai diantara 68-78 atau 5,55%, 2 orang siswa mendapat nilai di antara 46-67 atau 11,11%, dan 6 orang siswa mendapat nilai diantara 25,45 atau 33,33%. Yang memperoleh kriteria ketuntasan belajar hanya mencapai 55,55%(10 orang) Ini menunjukkan bahwa persentase keberhasilan siswa pada siklus I belum tercapai, untuk itu perlu dilanjutkan ke siklus selanjutnya. Berbagai kekurangan pada siklus I selanjutnya diperbaiki dan disempurnakan pada pada pelaksanaan siklus II. Ternyata hasil pelaksanaan siklus II menunjukkan bahwa ada 10 orang siswa mendapat nilai diantara 90-100 atau 55,55%, 5 orang siswa yang mendapat nilai diantara 68-89 atau 27,77%, 3 orang siswa mendapat nilai diantara 60-67 atau 16,66%. Dari hasil tersebut, dapat disimpulkan bahwa dengan penggunaan model pembelajaran Contextual Teaching And Learning pada materi hidrosfer dapat meningkatkan hasil belajar siswa di kelas X6 Man Model Gorontalo pada tahun pelajaran 2012.
Kata kunci : Hasil Belajar Siswa, Contextual Teaching And Learning, Hidrosfer
Download berkas