Penulis / NIM
HAERUDIN A. KOLOID / 521412008
Program Studi
S1 - TEKNIK ELEKTRO
Pembimbing 1 / NIDN
WRASTAWA RIDWAN, ST, MT / 0005027905
Pembimbing 2 / NIDN
IFAN WIRANTO, ST., MT / 0028017204
Abstrak
APPLICATION OF AHP FUZZY METHOD
IN DETERMINING PURCHASES
FAMILY CAR
Haerudin A. Koloid
ABSTRACT
This research aims to apply the method of fuzzy analytical hierarchy process (F-AHP) in designing decision support system to buy family car. The data collection is done by finding information on car dealer of Gorontalo city about any criterion which become standard buyer. The interview result obtained that the criteria to choose the purchase of family car that is price, spare parts, number of seats, fuel economy, baggage area, body (exterior) and model (interior). The criteria are assessed in pairs comparison with AHP to determine the consistency of ratios and use TFN to look for upper excepted value.
The results show that the criteria of price, spare parts, number of seats, fuel economy, baggage area, body (exterior), and model (interior) with weight value 28.290%, spare parts 10,388%, seating number 22,862% , Fuel economy 29.144%, 1.7340% baggage area, body (exterior) 5.5460%, model (interior) 1.7340%. It can be concluded that the tendency of Gorontalo people in choosing a family car is more concerned with economical with a weight value of 29.144%.
In this study also created an application that can help and facilitate buyers in determining the purchase of family cars.
Keywords : AHP (Analytical Hhierarchy Process), Fuzzy AHP, TFN (Triangular Fuzzy Number), Upper Excepted Value.
PENERAPAN METODE FUZZY AHP
DALAM MENENTUKAN PEMBELIAN
MOBIL KELUARGA
Haerudin A. Koloid
ABSTRAK
Penelitian ini bertujuan untuk menerapkan metode fuzzy analytical hierarchy process (F-AHP) dalam merancang sistem pendukung keputusan untuk membeli mobil keluarga. Pengumpulan data dilakukan dengan cara mencari informasi pada dealer mobil kota gorontalo tentang kriteria apa saja yang menjadi patokan pembeli. Hasil wawancara diperoleh bahwa kriteria memilih pembelian mobil keluarga yaitu harga, suku cadang, jumlah tempat duduk, irit bahan bakar, luas bagasi, body (eksterior) dan model (interior). Kriteria-kriteria tersebut diberi penilaian perbandingan berpasangan dengan AHP untuk menentukan konsistensi rasio dan menggunakan TFN untuk mencari upper excepted value.
Hasil yang didapat menunjukkan bahwa kriteria harga, suku cadang , jumlah tempat duduk, irit bahan bakar, luas bagasi, body (eksterior), dan model (interior) dengan nilai bobot yaitu harga 28,290 %, suku cadang 10,388 %, jumlah tempat duduk 22,862 %, irit bahan bakar 29,144 %, luas bagasi 1,7340 %, body (eksterior) 5,5460 %, model (interior) 1,7340 %. Dapat disimpulkan bahwa kecenderungan masyarakat gorontalo dalam memilih mobil keluarga lebih mementingkan irit dengan nilai bobot 29,144 %.
Pada penelitian ini juga dibuatkan suatu aplikasi yang dapat membantu dan memudahkan pembeli dalam menentukan pembelian mobil keluarga.
Kata kunci : AHP (Analytical Hhierarchy Process), Fuzzy AHP, TFN (Triangular Fuzzy Number), Upper Excepted Value.
Download berkas