SKRIPSI

Penulis / NIM
ASNI HUSAIN / 704517040
Program Studi
S2 - PENDIDIKAN DASAR
Pembimbing 1 / NIDN
Prof. Dr. Drs HAMZAH B UNO, M.Pd / 0001066304
Pembimbing 2 / NIDN
Prof. Dr. LUKMAN ABDUL RAUF LALIYO, M.Pd., MM / 0024116903
Abstrak
ABSTRAK ASNI HUSAIN, 2020. Penerapan Model Pembelajaran Role Playing untuk meningkatkan aktifitas dan hasil belajar siswa pada mata pelajaran IPS di kelas V SDN 07 Lemito Kecamatan Lemito Kabupaten Pohuwato ����¯�¿�½���¯���¿���½������¯������¿������½����¯�¿�½������. Tesis, Konsentrasi IPS Pendidikan Dasar Program Pascasarjana Universitas Negeri Gorontalo. Pembimbing (1) Prof. Dr.Hamzah B.Uno M.Pd, Pembimbin(2) Dr.Lukman Laliyo, M.Pd Tujuan pelaksanaan penelitian ini adalah untuk : meningkatkan aktivitas dan hasil belajar siswa pada mata IPS melalui penggunaan Model Pembelajaran Role Playing pada pembelajaran IPS di kelas V SDN 07 Lemito Kecamatan Lemito Kabupaten Pohuwato. Penelitian ini menggunakan penelitian tindakan kelas. Tahap penelitian terdiri dari perencanaan, pelaksanaan tindakan, observasi, dan refleksi. Objek penelitian adalah siswa kelas V SDN 07 Lemito Kecamatan Lemito Kabupaten Pohuwato. Teknik pengumpulan data adalah: 1) lembar pengamatan kegiatan guru dan kegiatan siswa selama proses pembelajaran dan 2) tes hasil belajar siswa. Hipotesis penelitian adalah jika pembelajaran IPS dilaksanakan dengan menggunakan Model Pembelajaran Role Playing maka aktivitas dan hasil belajar siswa pada siswa kelas V SDN 07 Lemito Kecamatan Lemito Kabupaten Pohuwato akan meningkat, dengan Indikator keberhasilan tindakan adalah jumlah siswa yang memperoleh nilai minimal 75 meningkat dari 53% menjadi minimal 87%. Sebagai simpulan dari penelitian ini adalah: penggunaan Model Pembelajaran Role Playing dapat meningkatkan Aktivitas dan Hasil Belajar Siswa pada mata pelajaran IPS khususnya di kelas V SDN 07 Lemito Kecamatan Lemito Kabupaten Pohuwato, hal tersebut didukung dengan hasil penelitian: 1) jumlah siswa yang memperoleh minimal 75 meningkat dari 53% saat observasi awal menjadi ,60% setelah pelaksanaan siklus I, dan meningkat lagi menjadi 87% setelah pelaksanaan siklus II. 2) Hasil pengamatan Aktivitas guru yang termasuk pada kriteria sangat baik dan baik meningkat dari 95% pada pelaksanaan siklus I menjadi 100% pada Siklus II, dan 3) hasil pengamatan aktivitas siswa yang termasuk pada kriteria aktif dan cukup aktif meningkat dari 60% pelaksanaan siklus I meningkat menjadi 80%. setelah hasil siklus II. Kata kunci: Model Role Playing (bermain peran). Aktivitas dan Hasil Belajar Siswa ABSTRACT ASNI HUSAIN, 2020. Application of the Role Playing Learning Model to improve student activity and learning outcomes in social studies subjects in class V SDN 07 Lemito, Lemito District, Pohuwato Regency. Thesis, Social Studies Concentration on Basic Education, Postgraduate Program at Gorontalo State University. Advisor (1) Prof. Dr. Hamzah B. Uno M.Pd, Supervisor (2) Dr. Lukman Laliyo, M.Pd The purpose of this research is to: increase the activity and student learning outcomes in social studies through the use of the Role Playing Learning Model in social studies learning in class V SDN 07 Lemito, Lemito District, Pohuwato Regency. This research uses classroom action research. The research stage consists of planning, implementing the action, observing and reflecting. The research object was the fifth grade students of SDN 07 Lemito, Lemito District, Pohuwato Regency. Data collection techniques are: 1) observation sheet of teacher activities and student activities during the learning process and 2) test student learning outcomes. The research hypothesis is that if social studies learning is carried out using the Role Playing Learning Model, the activity and student learning outcomes of the fifth grade students of SDN 07 Lemito, Lemito District, Pohuwato Regency will increase, with the indicator of the success of the action is the number of students who get a minimum score of 75 increases from 53% to at least 87%. As the conclusion of this research is: the use of Role Playing Learning Model can increase Student Activity and Learning Outcomes in Social Studies subjects, especially in class V SDN 07 Lemito, Lemito District, Pohuwato Regency, this is supported by the results of the study: 1) the number of students who obtain a minimum of 75 increased from 53% at initial observation to 60% after the implementation of cycle I, and increased again to 87% after the implementation of cycle II. 2) The results of observations of teacher activities which are included in the very good and good criteria increased from 95% in the implementation of cycle I to 100% in Cycle II, and 3) the results of observations of student activities which are included in the criteria of being active and quite active have increased from 60% of cycle implementation I increased to 80%. after the results of cycle II. Keywords: Role Playing Model (role playing). Activities and Student Learning Outcomes
Download berkas

ARSIP

2024
Skripsi tahun 2024
2023
Skripsi tahun 2023
2022
Skripsi tahun 2022
2021
Skripsi tahun 2021
2020
Skripsi tahun 2020
2019
Skripsi tahun 2019
2018
Skripsi tahun 2018
2017
Skripsi tahun 2017
2016
Skripsi tahun 2016
2015
Skripsi tahun 2015
2014
Skripsi tahun 2014
2013
Skripsi tahun 2013
2012
Skripsi tahun 2012
2011
Skripsi tahun 2011