SKRIPSI

Penulis / NIM
NOVALIN BAU / 811413010
Program Studi
S1 - KESEHATAN MASYARAKAT
Pembimbing 1 / NIDN
Dr. SUNARTO KADIR, M.Kes / 0018096605
Pembimbing 2 / NIDN
LIA AMALIA, S.KM, M.Kes / 0029117909
Abstrak
Abstrak Asupan gizi makro karbohidrat, protein, dan lemak adalah komponen penghasil energi utama yang berperan sebagai zat pembangun bagi pertumbuhan dan perkembangan siswa remaja yang duduk dibangku sekolah menengah pertama. Diketahui asupan gizi makro dari makanan sarapan memiliki fungsi yang positif buat aktivitas otak dalam menghasilkan prestasi belajar dan dapat menyumbangkan sepertiga asupan gizi dalam sehari guna untuk meningkatkan keadaan status gizi. Rumusan masalah dalam penelitian ini adalah apakah ada hubungan antara asupan makronutrients dari sarapan dengan prestasi belajar dan status gizi siswa di MTs Negeri 1 Kota Gorontalo. Tujuan penelitian ini adalah untuk mengetahui hubungan asupan makronutrients dari sarapan dengan prestasi belajar dan status gizi siswa di MTs Negeri 1 Kota Gorontalo. Jenis penelitian ini adalah survei analitik dengan pendekatan cross sectional. Populasi dalam penelitian ini adalah seluruh sisiwa kelas VIII di MTs Negeri 1 Kota Gorontalo sebanyak 384 orang. Pada pengambilan 196 sampel dilakukan dengan teknik Purposive Sampling. Analisis data yang digunakan yaitu uji Spearman Rank. Hasil penelitian menunjukkan terdapat hubungan yang signifikan antara asupan makronutrients (karbohidrat p=0,029, protein p=0,012 , lemak p=011) dari sarapan dengan prestasi belajar siswa. Serta terdapat hubungan yang signifikan antara asupan makronutrients (karbohidrat p=0,000, protein p=0,000, lemak p=0,000) dari sarapan dengan status gizi siswa di MTs Negeri 1 Kota Gorontalo. Diharapakan kepada siswa agar memperhatikan asupan gizi makanan yang dikonsumsi sehingga dapat meningkatkan prestasi belajar dan mempertahankan keadaan status gizi yang optimal. Kata kunci : Asupan, makronutrients, Prestasi belajar, Status gizi ABSTRACT Bau, Novalin. 2018. The Correlation of Macronutrients Breakfast with Learning Achievement and Nutritional Status of the Students at MTs Negeri 1 Kota Gorontalo. Department of Public Health. Faculty of Sports and Health. Universitas Negeri Gorontalo. Principal Supervisor:Dr. Sunarto Kadir, Drs., M. Kes.Co-supervisor:Lia Amalia, S.KM, M.Kes. The macronutrients: carbohydrates, proteins, and fats arethe major energy-intake componentswhich contribute as substance builders to the growth and the development of adolescents. It is known that macronutrientswhich have the positive functions of brain activities produce learning achievement and are able to contribute one-third of nutrient intakes in a day in order to improve the nutritional status. The problem statement of this research is whether there is acorrelation between breakfast macronutrients with learning achievement and nutritional status of the students at MTs Negeri 1 Kota Gorontalo. This research aims to determine the correlation between breakfast macronutrients with learning achievement and nutritional status of students at MTs Negeri 1 Kota Gorontalo. This research used analytic survey with thecross sectional approach. The population involved all of the students in grade VIII at MTs Negeri 1 Kota Gorontaloas many as 384 adolescents. The sample involved 196 peoplewho were selected through purposive sampling technique. Furthermore, the data were analyzed by usingspearman-rank test. The results show there is a significant correlation between breakfast macronutrients (carbohydrate p = 0.029, protein p = 0.012, fat p = 011)with learning achievement of the student;there is also a significant correlation between between breakfast macronutrients (carbohydrate p = 0,000, protein p = 0,000, fat p = 0,000) with nutritional status of students at MTs Negeri 1 Kota Gorontalo. It is expected that the students shouldbe awareof the food nutritional intake consumed so that they are able to improve the learning achievement and to maintain the nutritional status optimally. Keywords: Intake, Macronutrients, Learning Achievement, Nutritional Status
Download berkas

ARSIP

2024
Skripsi tahun 2024
2023
Skripsi tahun 2023
2022
Skripsi tahun 2022
2021
Skripsi tahun 2021
2020
Skripsi tahun 2020
2019
Skripsi tahun 2019
2018
Skripsi tahun 2018
2017
Skripsi tahun 2017
2016
Skripsi tahun 2016
2015
Skripsi tahun 2015
2014
Skripsi tahun 2014
2013
Skripsi tahun 2013
2012
Skripsi tahun 2012
2011
Skripsi tahun 2011