Penulis / NIM
SUSLAWATI A. PAKAYA / 841409073
Program Studi
S1 - KEPERAWATAN
Pembimbing 1 / NIDN
Dr. RAMA HIOLA, Dra.,M.Kes / 0024035403
Pembimbing 2 / NIDN
AHMAD ASWAD, S.Kep, Ns., Mph / 21
Abstrak
ABSTRACT
Suslawati A. Pakaya. 2013. The Correlation between Nursing Service and Hospitalization Jamsesmas (Public Health Guarrante Access) Patient’s Satisfaction In Iterna room at Prof. Dr. H. AloeiSaboe Public Hospital, Gorontalo City. Skripsi, Nursing Study Program, Faculty of Sports and Health Sciences, UniversitasNegeriGorontalo. It was supervised by Hj. Rama P Hiola as the principal supervisor and Ahmad Aswad as the co supervisor.
Jamkesmas Program do not guarantee patient’s satisfaction toward nursing service. There were still several complaints from Jamkesmas patients who did not receive optimum health service, both from facilities and nursing service.
This research aimed to know the correation between Nursing Service and Hospitalization Jamsesmas (Public Health Guarrante Access) Patient’s Satisfaction In Iterna room at Prof. Dr. H. AloeiSaboe Public Hospital, Gorontalo City. The research applied and analytical survey andcross sectional designs. The populations were all Jamkesmas patients in the Iterna room within May 2013. The data were analysis through Bivaraite and Chi square.
The research results showed that nursing service in terms of the Reliability service quality (0.000), Assurance (0.000) Tangible (0.000), Emphaty(0.000), Responsiveness (0.000). To sum up, there was significant correlation between Nursing service and Hospitalization Jamkesmas (Public Health Guarantee Access) Patient’s Satisfaction; the meaningful value aqualed to (? = 0.05).
The research results recommends a need for improvement in the nursing service at Prof. Dr. H. AloeiSaboe Public Hospital, Gorontalo City, in order to provide professional and proper service for people.
Keywords : Nursing Service, Jamkesmas Patient Satisfaction
ABSTRAK
Suslawati A. Pakaya. 2013. Hubungan Pelayanan Keperawatan Dengan Kepuasan Pasien Jamkesmas Rawat Inap Di Ruang Interna RSUD Prof.Dr. H. Aloei Saboe Kota Gorontalo, Skripsi, Program Studi Keperawatan, Fakultas Ilmu-Ilmu Kesehatan Dan Keolahragaan, Universitas Negeri Gorontalo. Pembimbing I Hj. Rama P. Hiola.dan Pembimbing II Ahmad Aswad.
Program jamkesmas ini tidak menjamin kepuasan pasien terhadap pelayanan keperawatan masih terdengar keluhan pasien jamkesmas yang belum memperoleh pelayanan kesehatan yang optimal baik dari segi sarana fasilitas maupun pelayanan keperawatan.
Penelitian ini bertujuan untuk mengetahui hubungan pelayanan keperawatan dengan kepuasan pasien jamkesmas rawat inap diruang interna RSUD Prof. Dr. H. Aloei Saboe Kota Gorontalo.Jenis penelitian yang digunakanSurvey Analitik dengan desain Cross Sectional.Populasi adalah seluruh pasien jamkesmas rawat inap diruang interna pada bulan Mei2013 dengan sampel 76 responden ditentukan dengan teknik Purposive Sampling.Pengolahan dan analisa data yang digunakan adalah analisa univariat dan bivariat dengan Chi-Square.
Hasil penelitian menunjukkan bahwa pelayanan keperawatan yang ditinjau dari kualitas pelayanan Reliability (0.000), Assurance (0.000), Tangible (0.000), Emphaty (0.000), Responsiveness (0.000), dengan demikian dapat disimpulkan bahwa terdapat hubungan yang sangat signifikan antara pelayanan keperawatan dengan kepuasan pasien jamkesmas dengan tingkat kemaknaan (? = 0.05).
Berdasarkan hasil penelitian tersebut diharapkan kepada RSUD Prof. Dr. H. Aloei Saboe Kota Gorontalo meningkat pelayanan keperawatan dengan cara rutin pelatihan agar tercipta perawat yang handal dan professional melakukan pelayanan.
Kata Kunci :Pelayanan Keperawatan, Kepuasan Pasien Jamkesmas
?
Download berkas