Author
Tirtawaty Abdul
Subject
- Sains
Abstract
This study aims to develop virtual laboratory-based learning in physics subjects to improve the learning outcomes of high school students. This research is a research development with a 4-D model (define, design, develop, and dissemination). The results showed that the learning tools developed were categorized very well based on expert validation. Practical learning tools are used with an average value for the implementation of the learning process categorized very well and the average response of students to virtual laboratory based learning is very good. Student learning activities increased significantly after participating in learning. This research produces a valid, practical and effective learning tool by utilizing virtual laboratory media to improve student learning outcomes.
ABSTRAK
Penelitian ini bertujuan untuk mengembangkan pembelajaran berbasis laboratorium virtual pada mata pelajaran fisika untuk meningkatkan hasil belajar siswa SMA. Penelitian ini adalah penelitian pengembangan dengan model 4-D (define, design, develop, dan diseminasi). Hasil penelitian menunjukkan bahwa perangkat pembelajaran yang dikembangkan berkategori sangat baik berdasarkan validasi ahli. Perangkat pembelajaran praktis digunakan dengan nilai rata-rata untuk keterlaksanaan proses pembelajaran berkategori sangat baik dan rata-rata respon siswa terhadap pembelajaran berbasis virtual laboratorium berkategori sangat baik. Aktivitas belajar siswa mengalami peningkatan yang cukup signifikan setelah mengikuti pembelajaran. Penelitian ini menghasilkan sebuah perangkat pembelajaran yang valid, praktis, dan efektif dengan memanfaatkan media laboratorium virtual untuk meningkatkan hasil belajar siswa.
Keywords: 4D; Laboratorium Virtual; Learning Tool.
Publisher
Jurusan Fisika, FMIPA, Universitas Negeri Semarang
Contributor
-
Publish
2019
Material Type
ARTIKEL
Right
-
This files has been downloaded 421 times