ESSAY

Writer / NIM
SUKRIANTO H. ALUY / 111412061
Study Program
S1 - BIMBINGAN DAN KONSELING
Advisor 1 / NIDN
Dra. MARYAM RAHIM, M.Pd / 0018075910
Advisor 2 / NIDN
IRPAN A KASAN, S.Ag, M.Pd / 0008067506
Abstract
ABSTRACT Sukrianto H. Aluy 2017. Description of Student Learning Discipline Class VIII SMP Negeri 3 Gorontalo City. Thesis, Guidance and Counseling Department. Faculty of Science Education. State University of Gorontalo. Advisor I Dra. Maryam Rahim, M.Pd and Advisor II Irpan A. Kasan, S. Ag, S.Pd. The problem that became the focus in this research is the discipline of studying the students of SMP Negeri 3 Kota Gorontalo marked by the discipline in determining and using the way or learning strategy, the lack of discipline to the utilization of study time. The purpose of this study is to find out how the discipline of students in grade VIII SMP Negeri 3 Gorontalo. This research is a quantitative descriptive, to describe the discipline of students of class VIII SMP Negeri 3 Kota Gorontalo. Members of the population in this study were students of class VIII, amounting to 187 students. The sampling technique is random sampling which get 38 people (20%) students as the sample member. The data collection technique used questionnaire as the main technique, equipped with observation technique. Based on the research done with data analysis of obedient percentage and obedient to the learning order in school equal to 88,65%, study preparation 79,77%, attention to learning activity equal to 78,48%, complete task at time equal to 79,61%, Physiological factors of 78.82%, individual factors of 77.63%. Social factor equal to 82,68%. So it can be concluded that the discipline of students of class VIII SMA Negeri 3 Gorontalo is categorized well with an average percentage of 80.81%. Keywords: Student Learning Discipline ABSTRAK Sukrianto H. Aluy 2017. Deskripsi Disiplin Belajar Siswa Kelas VIII SMP Negeri 3 Kota Gorontalo. Skripsi, Jurusan Bimbingan dan Konseling. Fakultas Ilmu Pendidikan. Universitas Negeri Gorontalo. Pembimbing I Dra. Maryam Rahim, M.Pd dan Pembimbing II Irpan A. Kasan, S.Ag, S.Pd. Permasalahan yang menjadi fokus dalam penelitian ini adalah disiplin belajar siswa SMP Negeri 3 Kota Gorontalo ditandai dengan disiplin dalam menentukan dan menggunakan cara atau strategi belajar, kurangnya disiplin terhadap pemanfaatan waktu belajar. Tujuan penelitian ini untuk mengetahui bagaimana disiplin belajar siswa kelas VIII SMP Negeri 3 Kota Gorontalo. Penelitian ini adalah deskriptif kuantitatif, untuk menggambarkan disiplin belajar siswa kelas VIII SMP Negeri 3 Kota Gorontalo. Anggota populasi dalam penelitian ini adalah siswa kelas VIII yang berjumlah 187 orang siswa. Teknik pengambilan sampel adalah secara random sampling yang mendapatkan 38 orang (20%) siswa sebagai anggota sampel. Teknik pengumpulan data menggunakan angket sebagai teknik utama, dilengkapi dengan teknik observasi. Berdasarkan penelitian yang dilakukan dengan analisis data persentase patuh dan taat terhadap tata tertib belajar di sekolah sebesar 88,65%, persiapan belajar 79,77%, perhatian terhadap kegiatan pembelajaran sebesar 78,48%, menyelesaikan tugas pada waktunya sebesar 79,61%, faktor fisiologis sebesar 78,82%, faktor perorangan sebesar 77,63%. Faktor sosial sebesar 82,68%. Demikian dapat disimpulkan disiplin belajar siswa kelas VIII SMA Negeri 3 Kota Gorontalo dikategorikan baik dengan persentase rata-rata sebesar 80,81%. Kata kunci : Disiplin Belajar Siswa
Download files

ARCHIVES

2024
Year Essay 2024
2023
Year Essay 2023
2022
Year Essay 2022
2021
Year Essay 2021
2020
Year Essay 2020
2019
Year Essay 2019
2018
Year Essay 2018
2017
Year Essay 2017
2016
Year Essay 2016
2015
Year Essay 2015
2014
Year Essay 2014
2013
Year Essay 2013
2012
Year Essay 2012
2011
Year Essay 2011