ESSAY

Writer / NIM
NUR AISANI MAKMUR / 151413164
Study Program
S1 - PENDIDIKAN GURU SEKOLAH DASAR
Advisor 1 / NIDN
Dr. SUKIRMAN RAHIM, S.Pd, M.Si / 0029077604
Advisor 2 / NIDN
GAMAR ABDULLAH, S.Si., M.Pd / 0025128202
Abstract
ABSTRACT Makmur Nur Aisani. 2017. Increasing Students' Learning Achievement through Combination of Experimental Method and Word Square Type of Cooperative Model in Natural Science Learning in SDN 2 Kabila. Skripsi, Department of Elementary School Teacher Education, Faculty of Education, State University of Gorontalo. Principal supervisor is Dr. Sukirman Rahim, S.Pd, M.Si and Co-supervisor is Gamar Abdullah, S.Si, M.Pd. Problem statement of this research is whether or not application of combination of experimental method and word square type of cooperative model can increase students' learning achievement in natural science learning at grade IV in SDN 2 Kabila. It aims at increasing students' learning achievement through combination of experimental method and word square type of cooperative model in natural science learning in SDN 2 Kabila. This is a classroom action research by having grade IV students as research subjects amounted to 23 students. Research hypothesis states that if combination of eksperimental research and word square type of cooperative leaning is applied to natural science learning at grade IV in SDN 2 Kabila, students' learning achievement will increase. Research findings reveal that there is improvement of students who have achieved passing grade and exceeded the determined perfomance indicator. Therefore, it can be concluded that use of combination of experimental method dan word square type of cooperative model can increase students' learning achievement in natural science learning at grade IV in SDN 2 Kabila. Keywords: Learning Achievement, Natural Science, Word Square Cooperative Makmur Nur Aisani. 2017. Meningkatkan Hasil Belajar Siswa Melalui Kombinasi Metode Eksperimen dan Model Kooperatif Word Square Pada Mata Pelajaran IPA di SDN 2 Kabila. Skripsi, Jurusan Pendidikan Guru Sekolah Dasar, Fakultas Ilmu Pendidikan, Universitas Negeri Gorontalo. Pembimbing I Dr. Sukirman Rahim, S.Pd, M.Si, dan pembimbing II Gamar Abdullah, S.Si, M.Pd. Rumusan masalah dalam penelitian ini adalah apakah dengan menggunakan kombinasi metode eksperimen dan model kooperatif word square hasil belajar siswa pada pembelajaran IPA di kelas IV SDN 2 Kabila dapat meningkat?. Tujuan dari penelitian yaitu untuk meningkatkan hasil belajar siswa pada pembelajaran IPA di kelas IV SDN 2 Kabila dengan menggunakan kombinasi metode eksperimen dan model kooperatif word square. Jenis penelitian yang digunakan adalah penelitian tindakan kelas (PTK) dengan subjek penelitian yaitu siswa kelas IV yang berjumlah 23 orang. Hipotesis penelitian ini adalah jika pembelajaran IPA di kelas IV SDN 2 Kabila dilakukan dengan menggunakan kombinasi metode eksperimen dan model pembelajaran kooperatif word square maka hasil belajar siswa akan meningkat. Hasil penelitian menunjukan adanya peningkatan jumlah siswa yang mencapai ketuntasan belajar yang melampaui indikator kinerja yang ditetapkan. Dengan demikian dapat disimpulkan bahwa penggunaan kombinasi metode eksperimen dan model kooperatif word square dapat meningkatkan hasil belajar siswa pada pembelajaran IPA di kelas IV SDN 2 Kabila Kab. Bone Bolango. Kata kunci: Hasil Belajar, IPA, Eksperimen, Kooperatif Word Square
Download files

ARCHIVES

2024
Year Essay 2024
2023
Year Essay 2023
2022
Year Essay 2022
2021
Year Essay 2021
2020
Year Essay 2020
2019
Year Essay 2019
2018
Year Essay 2018
2017
Year Essay 2017
2016
Year Essay 2016
2015
Year Essay 2015
2014
Year Essay 2014
2013
Year Essay 2013
2012
Year Essay 2012
2011
Year Essay 2011