ESSAY

Writer / NIM
VIRASMAWATI DAHIBA / 151414073
Study Program
S1 - PENDIDIKAN GURU SEKOLAH DASAR
Advisor 1 / NIDN
Dra.Hj EVI HASIM, M.Pd / 0028016006
Advisor 2 / NIDN
WIWY TRIYANTY PULUKADANG, S.Pd., M.Pd / 0006038004
Abstract
ABSTRAK Virasmawati Dahiba. 2018. Meningkatkan Kemampuan Menyanyikan Lagu Daerah Gorontalo Melalui Media Audio Visual Pada Siswa Kelas III SDN 2 Telaga Biru Kabupaten Gorontalo. Skripsi, Sarjana Pendidikan (S1), Jurusan Pendidikan Guru Sekolah Dasar, Fakultas Ilmu Pendidikan, Universitas Negeri Gorontalo. Pembimbing I Dra. Hj. Evi Hasim, M.Pd. Pembimbing II Wiwy T. Pulukadang, S.Pd, M.Pd. Rumusan masalah pada penelitian ini adalah "Apakah melalui media audio visual kemampuan siswa kelas III SDN 2 Telaga Biru Kabupaten Gorontalo dalam menyanyikan lagu daerah Gorontalo dapat meningkat?" Tujuan penelitian ini adalah untuk meningkatkan kemampuan siswa dalam menyanyikan lagu daerah Gorontalo pada siswa kelas III SDN 2 Telaga Biru Kabupaten Gorontalo melalui media Audio Visual. Penelitian ini menggunakan desain penelitian tindakan kelas yang dilaksanakan dalam dua siklus, setiap siklus terdiri dari empat tahap, yakni perencanaan, pelaksanaan/tindakan, pemantauan dan refleksi dalam dua kali pertemuan. Hasil penelitian ini menunjukan bahwa kemampuan menyanyikan lagu daerah gorontalo dapat ditingkatkan melalui media audio visual, pada siklus I yang mampu 11 orang atau 36 %, yang tidak mampu ada 19 atau 60%, sedangkan pada siklus II meningkat 28 orang atau 93 %, yang tidak mampu 2 orang atau 7%. Disimpulkan bahwa dengan melalui media audio visual kemampuan menyanyikan lagu daerah Gorontalo pada siswa kelas III SDN 2 Telaga Biru kabupaten Gorontalo Meningkat. Kata Kunci : Menyanyi, Media Audio Visual ABSTRACT Dahiba, Virasmawati. 2018. Improving Grade III Students' Skill in Singing Gorontalo Traditional Songs by Implementing Audiovisual Media; A Research Conducted at Elementary School SDN 2 Telaga Biru, Gorontalo Regency. Undergraduate Thesis, Department of Elementary Teacher Education, Faculty of Education, Universitas Negeri Gorontalo. Principal Supervisor: Dra. Hj. Evi Hasim, M.Pd. Co-supervisor: Wiwy T. Pulukadang, S.Pd., M.Pd. The problem statement of this research is to find out whether or not the use of audiovisual media improves grade III students' skill in singing Gorontalo traditional songs in elementary school SDN 2 Telaga Biru, Gorontalo Regency. This classroom action research is aimed at improving the students' skill in singing the song by using the aforementioned media. It was conducted in two cycles with four phases, i.e., planning, treatment, observation, and reflection in each cycle; these phases were in two meetings. The results reveal that the use of audiovisual media is able to improve the students' skill in singing Gorontalo traditional songs. In cycle I, there are 11 students (36%) who are able to perform well, leaving 19 students whose skill is lower than the others. The number of students who perform well is significantly increased to 28 students (93%) in cycle II, meaning that only one student (7%) who is unable to sing well. The findings signify that the use of audiovisual media is able to improve the students' skill in singing Gorontalo traditional songs at the research site. Keywords: Singing, Audio Visual Media
Download files

ARCHIVES

2024
Year Essay 2024
2023
Year Essay 2023
2022
Year Essay 2022
2021
Year Essay 2021
2020
Year Essay 2020
2019
Year Essay 2019
2018
Year Essay 2018
2017
Year Essay 2017
2016
Year Essay 2016
2015
Year Essay 2015
2014
Year Essay 2014
2013
Year Essay 2013
2012
Year Essay 2012
2011
Year Essay 2011