ESSAY

Writer / NIM
SILVIA MARGARETA AHMAD / 151414173
Study Program
S1 - PENDIDIKAN GURU SEKOLAH DASAR
Advisor 1 / NIDN
MEYLAN SALEH, S.Pd, M.Pd / 0007058107
Advisor 2 / NIDN
IRVIN NOVITA ARIFIN, S.Pd, M.Pd / 0001118005
Abstract
ABSTRAK Silvia Margareta Ahmad. 2018. Meningkatkan Aktivitas Belajar Siswa Metode Permainan Whole Brain Teaching Pada Mata Pelajaran IPA Di Kelas IV SDN 30 Kota Selatan Kota Gorontalo Skripsi. Jurusan Pendidikan Guru Sekolah Dasar. Pembimbing I Meylan Saleh, S.Pd, M.Pd dan Pembimbing II Irvin Novita Arifin, S.Pd, M.Pd. Permasalahan yang dikaji dalam penelitian ini adalah: "Apakah metode permainan Whole Brain Teaching pada mata pelajaran IPA dikelas IV SDN No.30 Kota Selatan Kota Gorontalo dapat meningkatkan aktivitas belajar siswa?" Tujuan penelitian ini yaitu untuk untuk meningkatkan aktivitas belajar siswa pada mata pelajaran IPA melalui metode permainan Whole Brain Teaching pada siswa kelas IV SDN 30 Kota Selatan Kota Gorontalo. Jenis metode penelitian yang digunakan adalah metode penelitian tindakan kelas (PTK). Penelitian tindakan kelas ini dilakukan dalam 2 siklus. Hasil penelitian tindakan kelas pada observasi awal diperoleh data, dari 28 orang siswa sebanyak 8 orang siswa (28,57%) yang dapat dikatakan mampu dalam meningkatkan aktivitas belajar IPA. Sedangkan pada siklus I diperoleh data bahwa tidak ada siswa yang masuk kategori sangat mampu, 8 atau 28,57% siswa mampu, 12 atau 42,86% siswa kurang mampu, dan 8 atau 28,57% siswa tidak mampu. Pada siklus II mengalami peningkatan menjadi 20 orang siswa (71,43%) yang termasuk kategori sangat mampu dan kategori mampu oleh 8 siswa atau (28,57%). Kesimpulan dari pengambilan data tersebut, maka peneliti menyimpulkan bahwa penggunaan metode permainan Whole Brain Teaching dapat meningkatkan aktivitas belajar IPA siswa di kelas IV SDN 30 Kota Selatan Kota Gorontalo. Kata Kunci: Aktivitas Belajar, Whole Brain Teaching ABSTRACT Ahmad, Silvia Margareta. 2018. Improving Students' Learning Activity Method through Whole Brain Teaching Game on Natural Sciences Subject at Grade IV Elementary School SDN 30 Kota Selatan, Gorontalo City. Undergraduate Thesis. Department of Elementary Teacher Education. Principal Supervisor: Meylan Saleh, S.Pd., M.Pd. Co-supervisor: Irvin Novita Arifin, S.Pd., M.Pd. The problem statement of this research is: "Can the method of Whole Brain Teaching Game on Natural Science subject at Grade IV Elementary School SDN No.30 Kota Selatan Gorontalo City improve students' learning activities?" This research is intended to improve students' learning activities on Natural Science subject through Whole Brain Teaching game method in fourth-grade students of Elementary School SDN 30 Kota Selatan, Gorontalo City. The type of research method used is classroom action research method which is conducted in 2 cycles. The result of this class action research on preliminary observation is obtained from 28 students as many as 8 students (28%) which can be stated to be able to increase the Sciences learning activity. Meanwhile, in the cycle I, it is attained data which there are no students in the category very capable, 8 or 28% students are capable, 12 or 42% are less capable, and 8 or 28% of students are incapable. Moreover, the second cycle has increased to 20 students (83%) which include in very capable and capable categories that are 8 students or 33%. Therefore, it is concluded that the implementation of the Whole Brain Teaching method can increase students' learning activity on Natural Science subject at the grade IV Elementary SDN 30 Kota Selatan, Gorontalo City. Keywords: Learning Activity, Whole Brain Teaching
Download files

ARCHIVES

2024
Year Essay 2024
2023
Year Essay 2023
2022
Year Essay 2022
2021
Year Essay 2021
2020
Year Essay 2020
2019
Year Essay 2019
2018
Year Essay 2018
2017
Year Essay 2017
2016
Year Essay 2016
2015
Year Essay 2015
2014
Year Essay 2014
2013
Year Essay 2013
2012
Year Essay 2012
2011
Year Essay 2011