ESSAY

Writer / NIM
ZULKIFLI HASYIM / 411417031
Study Program
S1 - PENDIDIKAN MATEMATIKA
Advisor 1 / NIDN
Drs ABDUL WAHAB ABDULLAH, M.Pd / 0002016407
Advisor 2 / NIDN
KHARDIYAWAN A Y PAUWENI / 0006118601
Abstract
Penelitian ini bertujuan untuk meningkatkan hasil belajar matematika siswa melalui media pembelajaran Youtube pada materi vektor dimensi tiga di kelas X IPA-3 SMA Negeri 1 Tibawa. Jenis penelitian ini merupakan Penelitian Tindakan Kelas (PTK). Desain penelitian yang digunakan yaitu model spiral. Penelitian ini dilaksanakan pada semester genap tahun ajaran 2020-2021. Lokasi Penelitian di SMA Negeri 1 Tibawa. Instrumen dalam penelitian ini berupa lembar observasi kegiatan guru, lembar observasi aktivitas kegiatan siswa dan tes hasil belajar. Hasil Pengamatan kegiatan guru untuk kategori minimal baik dan sangat baik dengan presentase 80,77% dan pada aktivitas siswa kriteria pengamatan terbagi menjadi 4 kriteria pengamatan dengan presentase rata-rata, yaitu (1) Kesiapan peserta didik dalam menerima materi pelajaran berbasis Media Pembelajaran Youtube 6%, (2) Kerja Sama Siswa dalam Proses Pembelajaran berbasis Media Pembelajaran Youtube 21%, (3) Partisipasi Siswa dalam penggunaan video pembelajaran di youtube materi vektor dimensi tiga 64,5%, (4) Aktivitas Peserta Didik saat Akhir Pembelajaran berbasis Media Pembelajaran Youtube 8%. Sementara untuk hasil belajar matematika siswa pada materi vektor dimensi tiga dapat ditingkatkan setelah dilakukan tindakan dengan menggunakan Media Pembelajaran Youtube maka hipotesis dapat diterima. Dengan rata-rata hasil belajar matematika pada materi vektor dimensi tiga pada siklus 1 yang memperoleh nilai ketuntasan sebanyak 26 siswa atau sekitar 87% dan 4 siswa tidak tuntas atau sekitar 13,3%. Sehingga pada siklus 1 rata-rata hasil belajar matematika siswa pada materi vektor dimensi tiga sudah memenuhi indikator keberhasilan yaitu minimal 80% dan sudah mencapai nilai Kriteria Ketuntasan Minimal yaitu 75. Sehingga tidak dilanjutkan pada siklus berikutnya. Kata Kunci : Youtube, Hasil Belajar Matematika, Vektor Dimensi Tiga The study aims at enhancing students������ mathematics learning outcomes through Youtube learning media in three-dimensional vector material at Grade X of IPA-3 at SMA Negeri 1 Tibawa during Covid-19 Pandemic. This is a Classroom Action Research (CAR) where the research design uses a spiral method. In addition, this study is carried out in the even semester of the 2020-2021 academic year at SMA Negeri 1 Tibawa. At the same time, the research instruments are the teacher activity observation sheet, student activity observation sheet, and learning outcomes test. The observation result reveals that teacher activity is in the least good and excellent category with a percentage of 80,77%. Whereas, the observation criteria on student activity comprises of four observation criteria with the avarage percentage are as follows: (1) Students������ readiness to receive youtube learning media-based learning meterials is 6%, (2) Students������ cooperation in the youtube learning media-based learning process is 21% (3) Students������ participation in using learning video on Youtube about three-dimensional vector material is 64,5%, (4) Students������ activities at the end of youtube based learning is 8%. Meanwhile, students������ mathematics learning outcomes in three-dimensional vector material have improved after implementing treatment, namely Youtube learning media; thus, the hypothesis is accepted. The average mathematics learning outcomes in three-dimensional vector material at cycle I indicate that 26 students or around 87% reach the minimum completeness criteria, and four students or around 13,3% did not reach the minimum completeness criteria. The average mathematics learning outcomes in three-dimensional vector material at cycle I have met the success indicator at least 80% and have reached the minimum completeness criteria value of 75. Hence, this study not continue to the next cycle. Keyword: Youtube, Mathematics Learning Outcomes, Three-Dimensional Vector
Download files

ARCHIVES

2024
Year Essay 2024
2023
Year Essay 2023
2022
Year Essay 2022
2021
Year Essay 2021
2020
Year Essay 2020
2019
Year Essay 2019
2018
Year Essay 2018
2017
Year Essay 2017
2016
Year Essay 2016
2015
Year Essay 2015
2014
Year Essay 2014
2013
Year Essay 2013
2012
Year Essay 2012
2011
Year Essay 2011