ESSAY

Writer / NIM
SELVI PENGGENGO / 421409013
Study Program
S1 - PENDIDIKAN FISIKA
Advisor 1 / NIDN
Dr. MASRI KUDRAT UMAR, S.Pd, M.Pd / 0006087308
Advisor 2 / NIDN
TIRTAWATY ABDJUL, S.Pd, M.Pd / 0020067903
Abstract
ABSTRACT Selvi Penggengo, 2015. The Description of Mind Mapping Type of Cooperative Learning Model Implementation in Radiance Course of Physics Subject. Skripsi. Study Program of Physic Education, Department of Physics, Faculty of Mathematics and Natural Science, State University of Gorontalo. Principal Supervisor is Dr. Masri Kudrat Umar S.Pd, M.Pd and Co-Supervisior is Tirtawaty Abdjul S.Pd, M.Pd This research aims to find out the view of Mind Mapping type of cooperative learning model implementation in Radiance course of physics subject. Data collection was gained by observation. Instruments were observation sheets of teacher and students activities. Based on findings and discussions showed that overall categories view of teacher's activity reached to 47,55% for very good, 40,4% for good. 9,06% for fair, and 2,99% for poor. Furthermore, category of student activities reached to 44,12% for very good, 40,92% for good, 12,63% for fair, and 2,35% for poor along with almost all of student who can fulfill score 75 as the Standard of Minimum Completeness. With the results obtained 19 of students completed and 2 who students did not completed. Keywords : cooperative learning, mind mapping, teacher's activities, student's activities. ABSTRAK Selvi Penggengo, 2015. Deskripsi Penerapan Model Pembelajaran Kooperatif Tipe Mind Mapping Pada Pembelajaran Fisika Materi Cahaya. Skiripsi, Program Studi Pendidikan Fisika, Jurusan Fisika, Fakultas Matematika dan Ilmu Pengetahuan Alam, Universitas Negeri Gorontalo. Pembimbing : (1) Dr.Masri Kudrat Umar S.Pd, M.Pd dan Pembimbing : (2) Tirtawaty Abdjul S.Pd, M.Pd Tujuan penelitian ini adalah untuk mengetahui gambaran penerapan model pembelajaran kooperatif tipe mind mapping pada pembelajaran fisika materi cahaya. Pengumpulan data dilakukan dengan cara observasi (pengamatan). Instrumen berupa lembar pangamatan aktivitas guru dan lembar pengamatan aktivitas siswa. Berdasarkan hasil penelitian dan pembahasan menunjukan bahwa gambaran aktivitas guru secara keseluruhan mencapai 47,55 % untuk kategori sangat baik,40,4 % untuk kategori baik, untuk kategori cukup sebesar 9,06 %, dan 2,99 % untuk kategori kurang. Selanjutnya untuk aktivitas siswa mencapai 44,12 % untuk kategori sangat baik, untuk kategori baik dengan skor 40,92 %, untuk kategori cukup sebesar 12,63 % dan 2,35 % untuk kategori kurang serta hasil belajar siswa sebagian besar diatas Kriteria Ketuntasan Minimum (KKM) yaitu 75. Dengan hasil yang diperoleh 19 siswa yang tuntas dan 2 siswa yang tidak tuntas. Kata kunci : pembelajaran kooperatif, mind mapping, aktivitas guru, aktivitas siswa
Download files

ARCHIVES

2024
Year Essay 2024
2023
Year Essay 2023
2022
Year Essay 2022
2021
Year Essay 2021
2020
Year Essay 2020
2019
Year Essay 2019
2018
Year Essay 2018
2017
Year Essay 2017
2016
Year Essay 2016
2015
Year Essay 2015
2014
Year Essay 2014
2013
Year Essay 2013
2012
Year Essay 2012
2011
Year Essay 2011