ESSAY

Writer / NIM
NADIRA PRANANDA / 433415008
Study Program
S1 - PENDIDIKAN IPA
Advisor 1 / NIDN
Dr. LILAN DAMA, S.Pd., M.Pd / 0011017701
Advisor 2 / NIDN
Dr. CHAIRUNNISAH JL, M.Si / 0021116603
Abstract
Abstrak Nadira Prananda. 2021. Upaya meningkatkan Hasil Belajar Siswa Pada Materi Sistem Pencernaan Manusia Menggunakan Model Pembelajaran Kooperatif tipe Numbered Head Together (NHT). Program Studi Pendidikan IPA. Jurusan Fisika. Fakultas Matematika dan Ilmu Pengetahuan Alam, Universitas Negeri Gorontalo. Dibimbing oleh Dr. Lilan Dama, M.Pd sebagai pembimbing I dan Dr.Chairunnisa J Lamangantjo, M.Si sebagai pembimbing II. Penelitian ini bertujuan untuk meningkatkan hasil belajar siswa pada materi Sistem Pencernaan Manusia dengan menggunakan Model Pembelajaran Kooperatif Tipe Numbered Head Together (NHT). Penelitian Tindakan kelas dilaksanakan pada semester ganjil 2019 bulan Desember SMP Negeri 1 Telaga dengan jumlah siswa sebanyak 25 orang dan dilaksanakan secara 2 siklus. Berdasarkan hasil analisis data pada siklus I dari 25 orang siswa terdapat 64 % atau 16 orang siswa yang tuntas dan 36% atau 9 orang siswa yang tidak tuntas. Siklus II memperoleh nilai sebesar 80% atau 20 orang siswa yang tuntas dan 20% atau 5 orang siswa yang tidak tuntas. Dengan demikian model pembelajaran Numbered Head Together (NHT) dapat meningkatkan hasil belajar siswa pada materi sistem pencernaan manusia. Kata Kunci : Hasil Belajar, Numbered Head Together (NHT) Abstract Nadira Prananda. 2021. The Efforts to Improve Students Learning Outcomes on Human Disgestive System Material Using Cooperative Learning Model by Numbered Head Together (NHT) Type. Study Program of Natural Science, State University of Gorontalo. The Pricipal supervisor is Dr. Lilan Dama, M.Pd, and the co-supervisitor is Dr. Chairunnisa J. Lamangantjo, M.Si. This study aims to improve students learning outcomes on human digestive system material by using cooperative learning model with Numbered Head Together (NHT) type. This Classroom Action Research was carried out in the odd semester in December 2019 at SMP Negerio 1 Telaga with a toal of 25 students and consisted of 2 cycles. Based on the result of analysis in cycle I, out of 25 students, there are 64% or 16 students who complete and 36% or 9 students who do not complete. In cycle II, it shows 80% or 20 students who complete and only 20% or 5 students who do not complete. thus, the Numbered Head Together (NHT) learning model can improve students learnig outcomes on the human digestive system material. keywords : Learning Outcomes, Numbered Head Together (NHT)
Download files

ARCHIVES

2024
Year Essay 2024
2023
Year Essay 2023
2022
Year Essay 2022
2021
Year Essay 2021
2020
Year Essay 2020
2019
Year Essay 2019
2018
Year Essay 2018
2017
Year Essay 2017
2016
Year Essay 2016
2015
Year Essay 2015
2014
Year Essay 2014
2013
Year Essay 2013
2012
Year Essay 2012
2011
Year Essay 2011