ESSAY

Writer / NIM
DESI SURIYANI LALENO / 544414017
Study Program
S1 - PENDIDIKAN SENI RUPA
Advisor 1 / NIDN
Drs. SULEMAN DANGKUA, M.Hum / 0009126209
Advisor 2 / NIDN
ULIN NAINI, S.Pd., M.Sn / 0006058001
Abstract
ABSTRAK Tujuan penelitian adalah untuk mengetahui Pembelajaran Melukis Menggunakan Media Cat Di Atas Kanvas Pada Siswa Kelas IX SMP Negeri 1 Telaga. Metode yang digunakan adalah kuantitatif deskriptif. Pengumpulan data melalui observasi, wawancara, dan dokumentasi. Proses pembelajaran dilaksanakan melalui 4 tahap yaitu: 1) Tahap Persiapan 2) Tahap Pelaksanaan 3) Tahap Akhir 4) Tahap Penilaian dengan Aspek; Life Skill, Komposisi, Pewarnaan, dan Keaslian. Diperoleh hasil : penilai 1 memberikan rata-rata nilai 90, yang berarti masuk dalam kategori Sanga Mampu. Penilai 2 memberikan rata-rata nilai 87.59% yang berarti masuk dalam KSM. Penilai 3 memberikan rata-rata nilai 85.25% yang berarti masuk dalam KSM. Untuk kategori sangat mampu pada aspek life skill, berarti bahwa siswa sangat mampu mengekspresikan diri dalam berkarya lukis sehingga menghasilkan karya yang unik. Untuk kategori sangat mampu pada aspek komposisi berarti bahwa siswa sangat mampu dalam menyusun unsur-unsur seni rupa sehingga menjadi komposisi yang serasi. Kategori sangat mampu pada aspek pewarnaan, siswa sangat mampu dalam menerapkan warna. Dan untuk kategori sangat mampu pada aspek keaslian berarti siswa mampu menghasilkan karya sesuai dengan gambar aslinya. Kata Kunci : Pembelajaran, Melukis, Media Cat, Kanvas ABSTRACT The objective of this research is to find out learning to paint using paint media on canvas in class IX students of SMP Negeri 1 Telaga. Method used in this research is quantitative descriptive the data are collected through observasion, interview, and documentation. The research finding indicates that the learning is performed through 4 stages: 1) preparation, 2) implementation, 3) final, and 4) assessment with aspects of life skill, composition, coloring, and authenticity. The finding reveals that; the evaluator 1 grades an average value of 90 meaning that is it in the strongly capable category; evaluator 2 grades an average value of 87.59% meaning that it is in the Strongly Capable category; and evaluator 3 grades an average value 0f 85.25% meaning that it is in the strongly capable category. In addition, for strongly capable category in life skill aspect, it indicates that the students are strongly capable of expressing themselves in painting so that is creates a unique work. Meanwhile, for Capable category in composition aspect, it indicates that the students are strongly capable of arranging elements of fine arts so that it creates a harmonious composition. In the meantime, for strongly capable category in coloring aspect, in indicates that the students are strongly capable of applying color. Lastly for strongly capable category in authenticity aspect, the students are capable of creating work that is in compliance with the authentic picture. Keywords: Learning, Painting, Canvas
Download files

ARCHIVES

2024
Year Essay 2024
2023
Year Essay 2023
2022
Year Essay 2022
2021
Year Essay 2021
2020
Year Essay 2020
2019
Year Essay 2019
2018
Year Essay 2018
2017
Year Essay 2017
2016
Year Essay 2016
2015
Year Essay 2015
2014
Year Essay 2014
2013
Year Essay 2013
2012
Year Essay 2012
2011
Year Essay 2011