ESSAY

Writer / NIM
KARMILA MASSI / 811409131
Study Program
S1 - KESEHATAN MASYARAKAT
Advisor 1 / NIDN
Dr. SUNARTO KADIR, M.Kes / 0018096605
Advisor 2 / NIDN
Dr. SYLVA FLORA NINTA TARIGAN, SH, M.Kes / 0023038203
Abstract
ABSTRAK Karmila Massie, 2016. Efektifitas Media Leaflet Gizi dalam Pengetahuan Makanan Bergizi Pada Siswa Sekolah Dasar. Skripsi. Jurusan Kesehatan Masyarakat, Fakultas Olahraga dan Kesehatan Universitas Negeri Gorontalo. Pembimbing I Bapak Dr.Sunarto Kadir,Drs,M.Kes, Pembimbing II Ibu Dr.Sylva Flora Ninta Tarigan,SH, M.Kes. Gizi merupakan bagian yang cukup penting dalam mewujudkan sumber daya manusia yang berkualitas. Rumusan masalah pada penelitian ini adalah apakah media leaflet gizi efektif dalam meningkatkan pengetahuan makanan bergizi pada siswa sekolah dasar. Tujuan penelitian yaitu ingin mengetahui media leaflet gizi efektif terhadap pengetahuan makanan bergizi pada siswa Sekolah Dasar Negeri 33 Kota Selatan Kota Gorontalo. Jenis penelitian adalah rancangan eksperimen semu (quasi experiment) dengan rancangan One Pretest-Postest Group Design. Populasi dalam penelitian ini adalah seluruh siswa sekolah dasar di SDN No 33 Kota Selatan yang berjumlah 441 orang. Teknik pengambilan sampel dengan cara Purposive sampling, yaitu pengambilan sampel berdasarkan keinginan dan persyaratan yang ditentukan peneliti dengan jumlah sampel 90. Pengujian data dilakukan dengan menggunakan uji Paired sample t test. Instrumen yang digunakan adalah kuesioner. Hasil penelitian adalah diperoleh jenis kelamin laki-laki 40 orang (44,4 %), dan jenis kelamin perempuan 50 orang (55,6 %). Pre tes dengan kategori baik 14 orang (15,6 %), pre test dengan kategori cukup 40 orang (44,4 %), pretest dengan kategori kurang 36 orang (40 %). Pengetahuan postest dengan kategori baik 54 orang (60,0 %), postest dengan kategori cukup 36 orang (40,0 %). Leaflet gizi efektif dalam meningkatkan pengetahuan makanan bergizi, Di Sarankan pendidikan gizi seharusnya sejak dini diberikan pada anak siswa Sekolah Dasar, agar dapat dijadikan salah satu cara untuk menyelasaikan permasalahan gizi di masyarakat. Kata Kunci : leaflet, pengetahuan, gizi, siswa SD ABSTRACT Karmila Massie, 2016. The Effectiveness of Nutritional Leaflet Media in Nutritious Food Knowledge of Elementary School Student. Skripsi. Departemen of Public Health, Faculty of Health and Sports, State University of Gorontalo. Principal supervisior is Dr. Sunarto Kadir, Drs, M.Kes, and Cosupervisior is Dr. Sylva Flora Ninta Tarigan, SH, M.Kes. Nutrition is the important part in creating qualified humam resources. Problem statement in this research iswhether or not nutritional leaflet media can be effective in increasing nutritious food knowledge of elementary student. Research aims at finding out the effectiveness of nutritional leaflet media towards nutritious food knowledge of student SDN 33 Kota Selatan, Gorontalo City. This research applies quasi experiment with one pretest-posttest group design and the population is the whole student in SDN 33 Kota Selatan Which consists of 441 students. Technique of collecting the sample use purposive sampling which based on willingness and requirements from the researcher with the total sample is 90 students. Technique of analyzing the data use paired sample t test with questionnaire as the instrument in this research. Research findings show that male students consist of 40 students or 44,4% and female student is 50 students or 55,6%. Pretest result with good category is 14 studenst or 15,6%, pretest result with sufficient category is 40 students or 44,4% and lest sufficient category is 36 students or 40%. Posttest knowledge with good category is 54 students or 60,0%, post-test result with sufficient category is 36 students or 40,0%. Nutritional media leaflet is effective in increasing nutritious food knowledge, it is sugested that nutritional sducation should be given in early education of the elementary school student, thus it can be used as the way to solve the nutritional problem in society Keywords: leaflet, knowledge, nutritional, elementary school student
Download files

ARCHIVES

2024
Year Essay 2024
2023
Year Essay 2023
2022
Year Essay 2022
2021
Year Essay 2021
2020
Year Essay 2020
2019
Year Essay 2019
2018
Year Essay 2018
2017
Year Essay 2017
2016
Year Essay 2016
2015
Year Essay 2015
2014
Year Essay 2014
2013
Year Essay 2013
2012
Year Essay 2012
2011
Year Essay 2011